Mielensäpahoittaja on mukava vanhan ajan komedia. Ei vaan
Mielensäpahoittaja on komedia nykyajasta ja siitä pudonneen mielensäpahoittajan
välisestä konfliktista. Tai sitten Mielensäpahoittaja on tarina sukupolvien
välisestä ristiriidasta: Isistä, jotka kasvoivat Suo, kuokka ja Jussi –menttaliteetilla ja huomasivat äkkiä, että
maailma kotitilan ulkopuolella oli muuttunut.
Antti Litja on hyvä valinta mielensäpahoittajaksi. Hän ei
lähde mukaan uusiin kotkotuksiin. Perunapelto on käännettävä, niin kuin on tehty
aina ennenkin, ja välillä hän käy tapaamassa hoitokotiin joutunutta vaimoaan.
Yrmeän miehen pinnan alla velloo yksinäisyys ja ikävä elinikäistä
elämänkumppania, jonka kanssa on oltu
niin monesta asiasta yhdessä hiljaa.
Kun Litjan hahmo loukkaa jalkansa, hän joutuu äkisti
modernin yhteiskunnan armoille ja matkustaa kaupunkiin poikansa perheen
vieraaksi. Mutta mikään ei kyläpaikassa ole kuin kotona. Miniän antamat
lakanatkin mielensäpahoittaja vaihtaa ennen nukkumaan menoa omiin lakanoihin.
Välit miniän ja appiukon välillä kiristyvät äärimmilleen ja tapahtumat alkavat
vyöryä ilman, että kellään on niihin kunnollista otetta.
Mielensäpahoittaja on hyvän mielen kuva. Tarinalla on opetus
ja kaikista löytyy hyvää. Onneksi mielensäpahoittaja ei ole yhden vitsin leffa.
Olisi ollut liian helppoa pitkittää jäärän sekoilua kodinelektroniikan ja
tekniikan kanssa. Kyseisiä kohtauksia on vain muutama siellä täällä ja siitä
pisteet. Tuomas Kyrön tekstiä en ole lukenut, joten minulla ei ollut
ennakkoajatusta mitä tuleman pitää. Ehkä sisimmässäni olisin halunnut vielä
lisää särmää. Lisää konflikteja vanhan ja uuden välillä. Ei siinä mitään, ihan
hyvä elokuva tämä oli näinkin.
Suomi 2014
Ohjaaja: Dome
Karukoski
Käsikirjoitus: Dome
Karukoski, Tuomas Kyrö
Pääosissa: Antti
Litja, Ilkka Forss, Mari Perankoski, Petra Frey
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti